Sidor

måndag 10 september 2012

Vilse i app-djungeln?

Under de senaste månaderna har jag medverkat på en skola i färd med att införa 1 dator per elev. Och blivit snurrig av att försöka skapa en överblick över digitala lärverktyg.
Det myllrar ju av fiffiga appar för datorer, smartphones och läsplattor som stödjer lärande.
Samtidigt är de svenska läromedelsförlagen i full färd med att lansera och marknadsföra digitala lärormedel. Vissa ber nästan om ursäkt för att de inte hunnit göra mer, men lovar att det kommer så fort som möjligt.
Exempel på frågor som ofta ställs av lärarna är:
 "-Är det förlagen som kan hjälpa oss införa IT i  undervisningen?
- I såna fall, vilket av dem och vilket läromedel ska man välja?
- Hur vet man vilket som är bra?"
Förutom själva programmen kan man också diskutera val av plattform:
- Är det läsplattor som iPad som är svaret?
- I vad mån kan man utnyttja elevernas mobiltelefoner med alltmer mediala funktioner?
- Eller är det en 1-1 lösning som är svaret? - Vilket är bäst i såna fall, Mac eller PC?

Möjligheterna att använda IT i utbildning har verkligen utvecklats sedan åttiotalet. Då var det datorsalar med burkar på rad, på nittitalet CD ROM skivor, multimedia och elearning, på tjugohundratalet bredband och internet. Just nu är det 1-1-lösning, moln och appar.

I den lilla researchstudie jag gjorde hittade jag mycket material av bra kvalitet, men också en stor mängd som marknadsförs hårt som revolutionerande, men som inte egentligen innebar någon förbättring. Bara en överföring av något till digitala kläder men utan att egentligen tillföra något. Visst är digitala prylar bra på mycket, men inte allt. Ruben Puenteduras SAMR modell över olika nivåer av IT-integration är bra hjälp för att tydliggöra på vilken nivå man rör sig.

Fast på ett sätt kanske myllret av möjligheter är en fördel, om det leder oss till eftertanke och reflektion.
En uppgift som skolan verkligen borde vara i en god position att tillhandahålla, är ett grundtänk gentemot IT, gärna med kritisk vinkel, som håller och är aktuellt oavsett vilka trender och tekniker som är inne för året. Ett grundtänk som fokuserar på de mänskliga och kognitiva aspekterna av IT användning. Och som innebär att frågor om vad vi egentligen ska ha den digitala tekniken till hålls levande.
För även om tekniken ständigt förändras och utvecklas så är nog våra grundläggande kognitiva förmågor, hur vi lär, utvecklas och drömmer i stort hållbara genom IT-utvecklingens faser. Och det är ju tänkande och lärande det handlar om. Oavsett om det är kottar, appar, läsplattor eller smartphones som är i ropet för dagen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar